Hołowczyc szósty po prologu rajdu Dakar 2013!

Dzień przed startem

Załoga Monster Energy X-raid Team Krzysztof Hołowczyc/Filipe Palmeiro, jadąca samochodem MINI All 4 Racing, zajęła doskonałe 6. miejsce w prologu inaugurującym 35. edycję najtrudniejszego rajdu świata. Najlepszy czas osiągnął Hiszpan Carlos Sainz (Buggy), wyprzedzając Argentyńczyka Alvareza (Toyota) oraz Katarczyka Al. Attiyaha i Francuza Chicherita (obaj Buggy).

„Prolog miał tylko 13 km, więc zanim się tak naprawdę rozgrzałem już się skończył. Na metę wjechałem wściekły, byłem pewny, że czas będzie w lesie, bo w pewnym momencie przejeżdżając przez bardzo głęboki, wręcz grząski piach za słabo "strzeliłem" ze sprzęgła i zgasiłem silnik. Uruchomienie trochę czasu zajęło, potem musieliśmy się wygrzebać z pułapki, na pewno straciliśmy kilkanaście cennych sekund. Jednak na mecie humor szybko powrócił, bo okazało się, że mamy identyczny czas co Peterhansel i Novitskiy, parę sekund lepszy od Romy. To, że na tym płaskim, otwartym odcinku przegramy z buggy i innymi szybkimi benzyniakami było oczywiste, bo ich „top speed" jest lekko o 20-30 km/h większy od naszego. Twarda rywalizacja i tak zacznie się jutro, a my ruszymy z bardzo dobrej 6-8 pozycji. Zobaczymy, czy będziemy dochodzić buggy i Toyotę przed nami, czy też oni będą nam bardziej odjeżdżać, ale jestem dobrej myśli. Mam w sobie taką dobrą energię. Tutaj w Peru panuje wspaniała atmosfera. Prawdziwe tłumy wiwatują wzdłuż trasy, często ludzie wybiegają na drogę. Widzę, że entuzjazm jest dużo większy niż rok temu, chyba Peruwiańczycy odkryli jak ważna to impreza. Cieszę się też, że po raz pierwszy mamy na Dakarze reprezentację narodową Poland National Team. W dzisiejszym debiucie w reprezentacji dobrze pojechali moi koledzy Rafał Sonik (8. miejsce w quadach) i Adam Małysz (14.miejsce), który śmiało można powiedzieć, że był rewelacją dzisiejszego prologu. Z niecierpliwością czekam na kolejne etapy.” – powiedział na mecie Krzysztof Hołowczyc.

Wyniki prologu - samochody

1. Carlos Sainz/Timo Gottschalk (E/D) Demon Jefferies Buggy 7.40
2. Lucio Alvarez/Bernardo Graue (RA) Toyota Hilux +8
3. Guerlain Chicherit/Jean-Pierre Garcin (F) Buggy SMG +10
= Nasser al-Attiyah/Lucas Cruz (Q/E) Demon Jefferies Buggy +10
5. Ronan Chabot/Gilles Pillot (F) Original SMG +12
6. Krzysztof Hołowczyc/Filipe Palmeiro (PL/P) Mini All4 Racing +34
= Leonid Nowickij/Konstantin Żilcow (RUS) Mini All4 Racing +34
= Stephane Peterhansel/Jean-Paul Cottret (F) Mini All4 Racing +34
9. Giniel de Villiers/Dirk von Zitzewitz (ZA/D) Toyota Hilux +35
10. Nani Roma/Michel Perin (E/F) Mini All4 Racing +37
...
14. Adam Małysz/Rafał Marton (PL) Toyota Hilux +46
27. Szymon Ruta/Laurent Lichtleuchter (PL/F) Toyota Hilux +1.15

 

Trasa 35. edycji najtrudniejszego, pustynnego rajdu świata, tym razem będzie przebiegała z północy na południe. Rajd po raz pierwszy wystartuje z Limy i już od pierwszych kilometrów kierowcy pokonają  ekstremalnie trudne, pustynne odcinki trasy, pełne ogromnych wydm, co z pewnością sprawi, że zawodnicy należący do ścisłej czołówki, od pierwszych kilometrów będą musieli dać z siebie wszystko. Wśród głównych faworytów do zwycięstwa w najważniejszej z kategorii „Samochody”, organizator wymienia trzech fabrycznych kierowców MINI: Stephane Peterhansela, Nani Romę i Krzysztofa Hołowczyca. Zespół Monster Energy X-raid Team odniósł w poprzedniej edycji Dakaru podwójne zwycięstwo, lokując 5 swoich aut w pierwszej dziesiątce. Jednak ostatnio wprowadzone zmiany przepisów technicznych mocno faworyzują samochody z silnikami benzynowymi. Takimi autami będzie dysponował groźny dla X-Raidu zespół Toyoty, na czele z Ginilem de Villiers oraz zespół stworzony w zeszłym roku przez Nassera Al Attiyah, dysponujący zbudowanymi w USA samochodami typu buggy. Partnerem Katarczyka jest legendarny kierowca rajdowy, Hiszpan Carlos Sainz. Tajemnicą pozostaje konkurencyjność aut buggy, gdyż start w Dakarze 2013 jest ich rajdowym debiutem. Do czołówki mogą też wejść samochody ze stajni Mistubishi, których nowa ewolucja znakomicie spisywała się podczas niedawno rozegranego rajdu w Maroko.

35. edycja rajdu Dakar wystartowała 5 stycznia 2013r. Jest to już 5. edycja tego rajdu, zorganizowana na kontynencie południowoamerykańskim. Trasa przebiegać będzie przez terytorium Peru, Argentyny i Chile. Tym razem start do liczącego sobie ponad 8.000 km Dakaru 2013 został usytuowany w stolicy Peru, Limie. W tym roku na starcie Dakaru 2013 stanęło łącznie 449 załóg, reprezentujących 53 kraje. To pod względem frekwencji dotychczasowy rekord. Lista faworytów jest w tym roku także dłuższa, w stosunku do roku ubiegłego. Wśród teamów samochodowych, na czele faworytów stoi bardzo silny zespół X-Raid, którego samochody MINI zajęły w Dakarze 2012 dwa pierwsze miejsca. Za kierownicami MINI zasiadły takie znakomitości jak triumfator Dakaru 2012 Stephane Peterhansel, pretendent do dakarowego podium Krzysztof Hołowczyc, czy Nani Roma. Według opinii ekspertów, zespół Monster Energy X-Raid dysponuje obecnie najlepszymi kierowcami, spośród dakarowych teamów.  Nowe, bardziej restrykcyjne przepisy techniczne stawiają jednak pod dużym znakiem zapytania kwestię przewagi samochodów MINI teamu X-Raid, nad autami pozostałych ekip. W tegorocznej edycji Dakaru będą się również liczyły Toyoty, prowadzone przez  Giniela De Villiers i Lucio Álvareza. Ponadto Nasser Al Attiyah oraz Carlos Sainz jadący autami typu buggy zapowiadają, że ich samochody będą całkowitym zaskoczeniem dla rywali, co potwierdziły wyniki na mecie prologu. Na trasy Dakaru powrócił też Guerlain Chicherit, który wystartował swoim SMG buggy. Może się zatem okazać, że ta kategoria lekkich i mocnych samochodów będzie miała znaczący wpływ na klasyfikację końcową rajdu. Walkę o najwyższe trofeum zapowiadają też Guilherme Spinelli startujący Mitsubishi, Christian Lavieille z teamu Dessoude oraz Matthias Kahle z Proto Mercedes.

Tuż po starcie, załogi musiały się zmierzyć z największymi wydmami, z jakimi miały do czynienia począwszy od Dakaru, rozegranego na kontynencie południowoamerykańskim w 2009 roku. Pierwszy raz w historii dakarowa rywalizacja rozpoczęła się w samym sercu pustyni, gdzie nie ma miejsca na improwizację. Pustynia bardzo szybko rewiduje umiejętności oraz poziom przygotowania załóg i selekcjonuje najlepszych zawodników. Zaraz po przekroczeniu łańcucha Andów, rajd diametralnie zmieni swój charakter. Część odcinków usytuowanych w Argentynie będzie przebiegała po terenach kamienistych i niebezpiecznych, część będzie bardzo trudna i kręta, a część będzie obfitowała w proste, szybkie sekcje. Od tego miejsca liczyć się będzie elastyczność i doświadczenie kierowców oraz umiejętność szybkich zmian w strategii i technikach pokonywania kolejnych, bardzo zróżnicowanych względem siebie  odcinków specjalnych. Na terenie Chile załogi wrócą na obszar pustyni Atacama, gdzie po raz kolejny będą musiały zaprezentować najwyższy kunszt jazdy po piaszczystych wydmach. Ostatni odcinek specjalny będzie jednym z najbardziej wymagających technicznie. Tylko najlepsi zawodnicy będą mieli szansę pokonać go w dobrym czasie i jako jedni z pierwszych dojechać do Santiago de Chile, gdzie wyznaczona została meta rajdu. Zawodnicy pojawią się na mecie 19 stycznia 2013. Dzień później, podczas uroczystej Gali zakończenia rajdu, odbędzie się dekoracja zwycięzców.

Mapa Rajdu Dakar 2013

Monster Energy wspiera sporty akcji, motorowe i ostrą muzę. Rajdy, żużel, motocross, BMX, deskorolka, wyścigi uliczne, surfing, Woodstock, Baltic Games czy też małe lokalne imprezy – gdziekolwiek coś się dzieje, znajdziesz tam logo Monster Energy. W Polsce dostępny jest Monster Energy, Monster Lo-Carb i Monster Ripper. Monster Energy w necie: www.monsterenergy.com

 

Galeria zdjęć - Rajd Dakar 2013 

  • Dzień przed startem
  • Dzień przed startem
  • Dzień przed startem